6 klassiske fælder en bestyrelse bør styre udenom

Strategi med Lars Ib

Styr uden om de klassiske fælder i strategiarbejdet. Strategiekspert Lars Ib præsenterer dig for de 6 fælder.

Efter Covid-19 har mange selskaber og dermed bestyrelser fået en brat opvågnen. Konsekvenserne af den øgede uforudsigelighed i vores omverden og på vores markeder har været dramatiske.

Vi skal være beredt på fremtiden, og som professionelle bestyrelsesmedlemmer er vi naturligvis bevidste om at udfylde vores rolle i en hastigt, foranderligt verden. Men i vores fokus og iver på at være beredt og forudsige det uforudsigelige, lægge strategier, som tager højde for det hele 360 grader, er der nogle helt klassiske fælder, vi bør være bevidste om. Det pointerer en af Danmarks førende strategispecialister, Lars Ib, som til daglig er rektor og direktør for Business Institute.

Som et fremsynet bestyrelsesmedlem bør du i samspil med din bestyrelse og direktion undgå følgende 6 strategifælder:

Fælde 1: The do-it-all strategy

Som bestyrelse begår I en helt grundlæggende fejl, hvis I glemmer, at en strategi også handler om at vælge FRA. Husk nu, at I bør vælge fra. Det er på ingen måde hensigtsmæssigt at prioritere det hele.

Fælde 2: The Don Quixote strategy

Don Quixote strategien er en strategi, hvor virksomheden ukritisk udkæmpe kampe imod de største og stærkeste konkurrenter. Men husk: Det er ikke altid hensigtsmæssigt at bekæmpe de stærkeste konkurrenter. I stedet må man vælge sine kampe med omhu. Sørg for, at I har en reel chance for at vinde.

Fælde 3: The Waterloo strategy

Intet selskab kan gøre altid samtidigt. Vælger I at starte krige på mange fronter på samme tid, vil resultatet højst sandsynligt være ‘dårligt’. Prioriter. Prioriter. Prioriter.

Fælde 4: The something-for-everyone strategy

Forsøger I at erobre alle forbrugere, kanaler eller geografiske segmenter på samme tid vil I med garanti fejle. Husk, hvis målet er at skabe kundeværdi, så sørg for at vælge, hvem I vil fokusere på og fravælg dem, I ikke vil fokusere på.

Fælde 5: The dreams-that-never-come-true strategy

Denne fælde er kendetegnet ved en masse high-level-erklæringer men vage mål. Jeres mission- og visionsbeskrivelser er ikke konkrete. Sørg for at målsætningerne omsættes til konkrete valg om “Hvilke markeder skal vi gå efter?” og “Hvordan skal vi vinde?” – eller valg omkring kernekapabiliteter og managementsystemer.

Fælde 6: The program-of-the-month strategy

Denne strategi er baseret på en generisk markedsopfattelse, hvor alle forsøger at vinde de samme kunder og geografiske segmenter på samme måde. For at undgå dette, skal der træffes en række sammenhængende valg, der gør, at man vil kunne positionere sig fra konkurrerende virksomheder. Jo sværere det er at se forskel på virksomhedens og konkurrenternes valg, desto højere er risikoen for, at virksomheden ikke kommer til at vinde.

Mød Lars Ib på Board Institute

Vil du gerne have indsigt i strategisk bestyrelsesarbejde, så book din plads på Board Institutes bestyrelsesuddannelse, hvor ekspert i strategi Lars Ib præsenterer dig for den nyeste forskning og viden inden for strategi og eksekvering, hvordan I som bestyrelse sikrer sig jer, at I tager de rigtige beslutninger, og hvordan I både med selskabets kort- og langsigtede strategi skaber værdi.

 

Bestyrelsens
#1 White Paper

Få den ultimative vidensrapport og tilmeld dig nyhedsbrevet, som er et must have for ethvert bestyrelsesmedlem og virksomhedsejer!